Fyrmanswhist

KortspelFyrmanswhist

Fyrmanswhist är ett roligt kortspel som spelas med fyra deltagare som är uppdelade i två lag. Spelet går inte att spela på fler deltagare, däremot kan man spela tvåmanswhist med två deltagare. Till spelet behövs en vanlig kortlek, papper, penna och en säker strategi. Fyrmanswhist har vissa likheter med Spader där man också spelar i lag om två spelare.


  • Kategori: Strategi, stick
  • Spelare: 4
  • Rek. ålder: 10+
  • Speltid: 30-60 min
  • Kortlek: 52 kort

 

Svårighetsgrad 7/10

 

Tur 30%

 

Skicklighet 70%

 

Spelets regler

Målet med spelet är att uppnå 13 poäng. Det lag som erövrar poängen först är det lag som vinner. En alternativ spelrunda är att man spelar så att varje deltagare får vara givare en gång och det lag som har erhållit flest poäng efter fyra omgångar vinner.

Vinner poäng gör man genom att antingen ta stick eller undvika stick. Vad som bestämmer om du ska spela för stick eller inte är den färg som valts och visats av samtliga deltagare. Blir det spel på rött kort så ska man försöka ta så många stick som möjligt, spelar man däremot svart så ska man försöka undvika att samla något stick.


Så här spelar du

Utse en förste givare och låt denna blanda kortleken. Givaren ska sedan börja dela ut korten, ett i taget till samtliga deltagare inklusive sig själv, tills kortleken är slut och alla kort är utdelade.


Spelarna får titta på korten, sortera dem efter färg och valör, för att kunna besluta sig om ifall de vill spela rött eller svart. När spelaren har bestämt sig för en färg väljer hen ett valfritt kort i sin hand med den färgen och lägger den sist i sin hög med kort.


När alla spelare har lagt ned ett kort och bestämt färg börjar den spelare som sitter närmast givaren att visa sitt kort som ligger underst i högen. Är det första kortet svart är det näste spelares tur att visa sitt understa kort.


Om alla kort är svarta så är det svart spel som gäller, man ska alltså undvika att samla stick.


Så fort en spelare visar ett rött spelkort underst i sin hög så är det rött spel som gäller, oavsett om resterande kort är svarta. Då gäller det alltså att börja samla stick.


När spelet börjar så börjar även samarbetet med din lagkamrat. Samarbetet måste vara tyst, ni får alltså inte kommunicera verbalt.

fyrmanswhist kortspel

Om det blir rött spel och ni ska spela för stick så är målet att du och din lagkamrat tillsammans ska samla ihop minst 7 stick. Man vinner stick genom att lägga högst valör av den färg som spelas.


Det är spelaren till höger om den som visar rött kort som börjar lägga det första spelkortet. Det är då den färg och valör som gäller när de resterande spelarna ska lägga varsitt kort. Har man inte den färg som ligger så lägger man valfri färg och valör.


De 6 första sticken som man samlar är inte värda några poäng. Det är de efterföljande sticken som ger poäng, 1 poäng för varje stick om det är du eller din lagkamrat som har begärt rött spel och 2 poäng för varje stick om det var någon av motståndarna som begärde spel.


Om det blir svart spel så är det spelaren till vänster om givaren som lägger första kortet.


I svart spel får laget 1 poäng för varje stick färre än 7 och ytterligare 1 poäng om de undviker att få fler än 6 stick.


Källor och Länkar

Testa Fyrmanswhist online

Fyrmanswhist för Android

Fyrmanswhist för iOS

Historia och varianter

One Reply to “Fyrmanswhist”

  • Avatar
    Sven-Åke says:

    Vi spelade 4mans- Whist och ett av Lagen spelad. Det Laget lyckades ta alla 13-spelen vid en omgång. Räknade in Alla 13 som vinst och inte som brukligt från över 6 st hemtagna. Har spelat många gånger/Aldrig varit med om detta tidigare.
    Påstod att man kan räkna så. Har inte hittat dessa regler någonstans. Är det någon som vet ?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *